רקע מהפרשה: בני גד ובני ראובן
בפרשת מטות בני ישראל נמצאים במדבר, בשנת הארבעים לצאתם ממצרים. הם סיימו זה עתה לכבוש את עבר הירדן המזרחי ועומדים להכנס לארץ יחד עם יהושע בן נון, לכבוש אותה ולשבת בה. שניים וחצי שבטים, שבט גד וראובן וחצי שבט המנשה, מבקשים ממשה לא להכנס לארץ. במקום זאת, הם רוצים להתנחל בעבר הירדן המזרחי כי יש להם הרבה בהמות וצאן ובאיזור זה יש הרבה שדות מרעה.
כיצד הגיב משה לבקשה זו?
משה רבנו הוא מנהיג מסור מאוד. הוא דואג לכל הצרכים של העם: מזון, שתיה, שופטים ועוד. אהבתו לעם ישראל גדולה מאד ואף כשהם חוטאים וה' מבקש להענישם, משה מיד עומד ומתפלל עליהם.
למרות אהבתו הגדולה, משה רבנו איננו מוכן להתעלם מהתנהגות לא ראויה של מישהו, ובמיוחד של שבטים שלמים. בני גד ובני ראובן זכו לעושר גדול של בהמות, והנה הם מבקשים ממשה לאפשר להם להתנחל באיזור פורה במיוחד, מה שיקל עליהם ברעיית הצאן והבקר.
זוהי הצעה הגיונית וניתן לצפות שמשה יאשר אותה. אך למשה, כמנהיג, יש מבט נוסף – מבט כללי. משה רואה את מה שעלול לקרות עקב כך לעם כולו.
ראשית, העדר שניים וחצי שבטים במלחמה, זה משמעותי, זה מורגש מאד. העם עומד מול מלחמת כיבוש הארץ והוא זקוק לתגבור כוחות ולא להיפך.
שנית, ואפילו חמור מכך, משה רואה בבקשה של בני גד ובני ראובן נסיון להחליש את רוח העם, נסיון להפחידו. הארוע הזה מזכיר למשה את חטא המרגלים אשר הפילו מורך (=פחד) בעם, כשבאו וספרו דברים רעים על הארץ והצליחו להשפיע על רוב העם ולהפחידו מלהיכנס לארץ (בעקבות מאורע קשה זה העם נשאר במדבר ארבעים שנה!).
משה מתפלא שהם לא למדו לקח, מלהימנע מלהפחיד עוד את העם.
נציגי השבטים שבאו לדבר עם משה, נבהלו מאד, כנראה, והסבירו את בקשתם. בסופו של דבר הושגה הסכמה עם משה שאנשי הצבא מהשבטים גד וראובן וחצי מנשה ישתתפו במלחמה על ארץ ישראל ואפילו יתעכבו בארץ עד שכל השבטים יתיישבו שבט שבט בנחלתו. רק אז הם יורשו לחזור לעבר הירדן המזרחי ולהתנחל שם.
איך כל זה קשור לעולמם של ילדינו?
ילדינו נתקלים לא מעט בהפחדות מסוגים שונים. לעיתים אנחנו המבוגרים מפחידים אותם, ולעיתים זה בא מילדים אחרים. חלק מההפחדות מוצדקות ואף מטרתן חיובית, וחלקן מסוכנות כמו זו שבפרשתנו ועלולות למנוע מהילדים מלהוציא את הפוטנציאל, את היכולת שלהם, אל הפועל. לפיכך חשוב שנעבוד יחד איתם על מנת להבחין בין הסוגים השונים.
בסיפור הראשון שלנו אנו נתקלים בהפחדה חיובית. זהו סיפור על מורה לאנגלית ושמה ציפי, אשר "מפחידה" את תלמידיה שביסודי בסיפורים על חטיבת הביניים שם הלימודים הרבה יותר קשים. היא עושה כן על מנת שילמדו טוב יותר עכשיו, כלומר על מנת שיתכוננו טוב יותר לחטיבה.
בסיפור השני אנו נוגעים בהפחדה מסוכנת שלילית. זהו סיפור אודות קבוצת כדורסל לילדים אשר עומדת בפני תחרות חשובה. חלק מהחברים בקבוצה מפחידים את השאר מפני היריב מה שגורם לכולם להתלבט האם בכלל כדאי לגשת לתחרות. בסיום כל סיפור יש שאלות לילדים, שאלות הבנה פשוטות יחד עם שאלות מחשבה וחיבור אישי לנושא.
קרדיט תמונות: מפה – Janz, כיתה – Kars4Kids, כדורסל – jc.winkler, נר – PROslgckgc
למאיירת המוכשרת תודה רבה לכבוד לסבתא היקרה שלנו אני שמחה וגאה האחיינית המקסימה
באהבה דודה רותי