חיי השגרה מאופיינים בעשייה יומיומית חוזרת על עצמה. קצב הפעילות היומיומית יכול להיות מהיר, איטי, נינוח, הכל בהתאם לקצב האישי הפנימי של האדם. פרשת "בא" מלמדת אותנו על עוד אפשרות: זריזות. זריזות- משמעה יכולת פעילות בקצב מהיר מהמקובל אצל אותו אדם או אותה חברה. גם אם לא תשתנה או תיפגע התוצאה, חשוב שהפעילות המסוימת תיעשה בזריזות. בני ישראל עבדו במצרים מאות שנים, בקצב מסוים, כנראה זה שנקבע להם על ידי נוגשיהם המצרים, אך ביציאת מצרים נאמר:
זריזות ומהירות זו היתה גם ביציאה עצמה, אחרי אכילת קרבן פסח:
כלומר, בני ישראל חרגו מהרגלם, ואכלו את קרבן הפסח בזריזות, כמו גם באפיית המצות.
מהי הסיבה שהזדרזו?
הפסוק מציין את הסיבה: "כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם", וגם אם רצו להתעכב, לא יכלו. זוהי סיבה חיצונית. אך יתכן לומר גם שהיתה כאן התחלה של הפנמת ערך החרות, היציאה לחופשי, כך שברגע שיכלו להשתחרר מהשעבוד הקשה, ברחו ויצאו במהירות האפשרית. משמעות הדבר היא שככל שערך הפעולה עולה בעיניך, כך תגבר המהירות, הזריזות בביצועה.
אם נחזור להתבונן בשגרת חיינו, נמצא את עצמנו מזדרזים לעתים, אם מסיבה חיצונית המאיצה בנו, כמו למשל עליה לאוטובוס העומד לצאת ליעד שלנו, אם בגלל חשיבות הענין בו אנו עסוקים. השאלה המרכזית בהתנהלותנו היומיומית היא, מהו הערך שאנחנו מיחסים לכל אחת מהפעולות שלנו. האם חשוב לנו להזדרז בבוקר? שאלה זו, למשל, תלויה בתוכן שניצוק ליום החדש. אם לא יהיה זה תוכן משמעותי, טבעי הוא שלא נזדרז לקום, נעדיף להמשיך לנוח ונתמהמה בהתנהלותנו.
אכן, לא בכל יום מצליח אדם לקום לקראת ענין חשוב ומלא תוכן. במה דברים אמורים? במי שצריך בכל יום לחשוב על יעדים משמעותיים לפעילותו. אך, מי שהתנהלותו היא על פי עקרונות קבועים וידועים לו, אלה יביאו אותו לקום בזריזות ולפעול על בסיס אותם העקרונות. וגם אם לא יצלח משהו בתכנית שהציב לעצמו, יהיה זה שולי ביחס למכלול.
מדוע חשוב להזדרז?
חשיבות הזריזות אינה רק בחסכון הזמן, אלא גם בהטמעת חשיבות הענין בו עסוקים. יעקב אבינו עבד שבע שנים אצל לבן ברעיית צאנו כדי להינשא לרחל, שבע שנים אלה מתוארים בסגנון מעניין בכתוב: "ויהיו בעיניו כימים אחדים באהבתו אותה". וכשם שאהבת הדבר מביאה לתחושה של דילוג על מאמצים, כך גם להיפך: זריזות בפעולה עשויה להביא לאהבת הנושא.
היכן פוגשים ילדינו מידה זו?
לא פעם מתבצעת בבית משימה שהטלנו על הילדים, במשך זמן ארוך מהצפוי. בדרך כלל אנו מפרשים התנהגות זו כעצלות. בהחלט תתכן פרשנות כזו, אך כדאי לחשוב גם על סיבה נוספת: חוסר ענין שמגלה הילד במשימה. הוא רואה בה כמיותרת וכדו'. כדי להגיע לזריזות כדאי שנשתדל לחבר אותו לרעיון, ולעניין אותו בתוכן המשימה. כך יגבר בו הרצון לבצע אותה ואף בזריזות.
סיפורי ילדים: זריזות
הסיפור הראשון הוא על תלמיד שהרבה לאחר לבית הספר והירבה להענש. קריאה שלו על חיי הנמלים והתבוננות בהתנהלותן, הביאה אותו ללמוד מהן את מידת הזריזות.
הסיפור השני הוא על ילד, שמאוד רצה להכין לאמו גינה ליום ההולדת, אך התעצל, עד שהבין משהו פשוט ביותר..
בס״ד
כמידי שבוע – וכפי שכתבתי לכם, לא מזמן, מגיעה לכל צוות האתר הקדוש והחשוב: ׳מידה טובה׳, ברכת ישר כח גדול מאד על האתר המעניין המלא בתכנים מועילים ויעילים מאד לטובת חינוך ילדינו ותלמידינו היקרים, הי״ו, לחיזוק מידות טובות בדרכה של תורתנו הקדושה – תורת ה׳ יתברך ובדרכם של כל גדולי ישראל במהלך הדורות !
רק נקודה אחת שמאד הפריעה לי, הפעם, בציור המתלווה לדיון אודות מידת הזריזות וסיפור לימוד הזריזות מהנמלים (כדברי שלמה המלך, ע״ה: ״לך אל נמלה, עצל, ראה דבריה וחכם״!): אם מדובר באתר תורני-חינוכי, העוסק בלימוד ובהקניית מידות טובות מפרשות-השבוע, א״כ, מדוע בציור, הילד הצופה בנמלים, איננו חובש כיפה (ואינני חושב ששאלתי נובעת מעיסוק בזוטות / הערה שלא במקומה, היות שבח נשכח שבאתר תורני-חינוכי, עסקינן !
אודה ואשמח מאד לתגובת צוות האתר החשוב, לשאלתי / הארתי זו !
ידידי היקר רבי מאיר הי"ו
ראשית, הערכתנו הרבה אליך על דבריך המעודדים להמשיך במשימתנו החשובה.
ביחס להערתך, הנובעת מתוך גישה טהורה של מחנך ותיק ואהוב, דע לך שאינך הראשון להעיר זאת. זוהי נקודה חשובה שעולה מדי פעם בעקבות איורים של התכנים.
אלא, שביסוד רעיון הקמת האתר מונח העיקר הגדול שתיקון המדות בישראל הוא נושא שהכל קרובים אליו ורוצים בתקונו.
לכן, חשבנו על דרך מיוחדת להצגת התכנים, דרך מקרבת, שאותה יכירו יותר ויותר מעגלים בצבור הישראלי, יראו כולם כמה נעימה תורתנו הקדושה שהיא המקור לתיקון המידות וממילא ימשיכו בדרכם מעלה מעלה.
בהערכה רבה, צוות "מידה טובה בפרשה"
תודה רבה!
זה מאוד עזר לי.
ישר כוח!
רות