בסיום המאמר תמצאו ארבע הפעלות הורים-ילדים העוסקות במידת הקנאה. בפרשת פנחס אנו נפגשים עם קנאה מסוג אחר, סוג הפחות מוכר לילדינו. חשוב ללמד את הילדים את הסוג הזה של הקנאה, אשר בבסיסה עומד רגש חיובי.

ילדינו שומעים מאתנו לא פעם שלקנא זה לא טוב. הם שומעים את זה למשל בביקור בקניון, כאשר לא משנה איזה גלידה הבכור בוחר, תמיד הקטן משוכנע שהיא יותר טובה משלו. במקרה הטוב הוא לא מזיז ממנה את עיניו, ולעיתים זה גם מסתיים בבכי וריב.

לפיכך, כאשר הם לומדים את פרשת פנחס בבית הספר או בגן (ראה מסגרת למטה), ושומעים שפנחס הכהן מקנא, וגם מקבל על זה פרס, הם עלולים להתבלבל:

אז קנאה זה טוב או לא?

ננסה לעשות סדר במושגים, ונלמד אותם שיש שני סוגים שונים של קנאה. יש סוג ראשון, שהילדים מכירים די טוב, והוא אכן שלילי. ויש סוג שני של קנאה, שהוא ביסודו חיובי, ועליו הפרשה מדברת.

רקע מהפרשה בסוף פרשת בלק מסופר על בני ישראל אשר חטאו אחר בנות מואב והשתחוו לאליליהן. בעקבות כך פרצה מגיפה קשה בעם. השיא של אותה התרחשות היה כשזמרי בן סלוא, נשיא משבט שמעון, הגיע עם אשה מדינית בהתרסה אל משה. פנחס הכהן אשר ראה את המתרחש פגע בשניהם והרגם, מה שהביא לעצירת המגיפה שהרגה אלפים. בפרשת פנחס הבאה מיד לאחר מכן, מגדירה התורה את מעשהו של פנחס בתור קנאה ומשבחת אותו: "לָכֵן, אֱמֹר:  הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת-בְּרִיתִי, שָׁלוֹם".

קנאה מסוג ראשון: קנאה במישהו

בדרך כלל, כשאנו אומרים סתם 'קנאה' אנו מתכוונים לקנאה מסוג זה הראשון: קנאה במישהו אחר. זה יכול להיות למשל ילד המקנא בחברו מכיוון שיש לחברו משהו שהוא עצמו היה רוצה מאוד: הצלחה, חפץ יפה וכדומה.

לסוג הקנאה הזה ויקיפדיה מתכוונת בהגדרתה את המונח קנאה באופן הבא:

קנאה בזולת היא רגש המתעורר אצל אנשים, וכנראה גם אצל בעלי חיים מסוימים, בשל הצלחתו של פרט אחר ובשל תחושת נחיתות יחסית לפרט זה.

איך נעזור לילדינו להתמודד עם קנאה במישהו?

בחיי היומיום ילדינו נפגשים רבות בקנאה כזו: קנאה בין ילדים על משחק מבוקש, העדפה של אחד מהילדים על חברו ועוד. קנאה זו היא ביסודה שלילית וחשוב לעזור להם להתמודד איתה כראוי. אין זה הנושא שלנו, אך בקצרה נאמר שאנו צריכים ללמד את ילדינו:

  • לשמוח במה שיש להם ולא לראות את העולם דרך מה שחסר להם. על זה נאמר בפרקי אבות "איזהו עשיר השמח בחלקו".
  • לפתח עין טובה כלפי חבריהם, כלומר לשמוח בהצלחתם ולראותם בצורה חיובית (בניגוד לצרות עין).
  • לפעול בצורה אקטיבית לשיפור מצבם. למשל: "קשה לך לראות אותם משחקים ולא משתפים אותך? לך אליהם ותאמר להם שאתה גם רוצה לשחק איתם".

במסגרת ההפעלה הראשונה הנלווית למאמר – תמונה מספרת: קנאה בגן המשחקים – הילדים נפגשים עם איור בו רואים ילדה המקנאת בשתי חברותיה המשחקות יחד בהנאה (איור הנושא). דרך השאלות המצורפות לאיור, הילדים מתבקשים תחילה לתאר את הרגשות העולים מהתרחיש, ולאחר מכן להציע דרכים שונות להתמודדות עבור הילדה שמקנאת. אנו מתחילים עם קנאה המוכרת להם, ומכאן נוביל אותם לסוג הקנאה השני בה עוסקות שלושת ההפעלות הנותרות.

קנאה מסוג שני: קנאה לכבוד מישהו

הסוג השני של הקנאה הוא קנאה לכבוד מישהו (או משהו). באופן כללי, זה קורה באופן הבא:

  • אנו עדים לעוולה מוסרית (חמורה).
  • אנו מקנאים לכבוד מי שנפגע (או לכבוד הצדק והאמת).
  • אנו מתעוררים לפעול על מנת לתקן.

למשל, זה יכול להיות ילד אשר רואה חבורת בריונים בבית הספר אשר מציקים לילדים בהפסקה באופן תמידי וזה ממש מפריע לו, עד שיום אחד הוא מחליט לעשות מעשה: לפנות למנהל בית הספר על מנת לדווח לו על המאורע החמור.

באופן דומה, בפרשת פנחס, כאשר פנחס רואה את זמרי בן סלוא מופיע עם המדינית (ראה מסגרת למעלה), הוא לא מקנא בזמרי אלא הוא מקנא לכבוד ה'. במילים פשוטות יותר שגם ילדים יכולים להבין, פנחס רואה מול עיניו עוול גדול, פגיעה מוסרית חמורה, ולא יכול להישאר אדיש למתרחש. העוול מפריע לו מאוד והוא פועל על מנת להפסיק אותו.

זוהי תכונה שאנו בהחלט רוצים שתהיה לילדינו: שיהיו אכפתיים ולא יעמדו מנגד כאשר הם רואים מעשה לא מוסרי חמור.

אבל, דרושה פה זהירות גדולה מצידנו כמחנכים ועל כך נרחיב מיד.

ללמוד מפנחס את המניע אבל לא את הפעולה

warning

צריך להבחין בין הרגש החיובי העומד בבסיסה של קנאה זו, לבין הפעולה הננקטת. הפעולה חייבת להיות בדרכים לגיטימיות כגון מחאה על ידי דיבור ראוי או הפגנה. הפעולה החריגה שנקט פנחס שמורה ליחידי סגולה וממנה אי אפשר ללמוד לקח לדורות.

להיפך, ברוב מוחלט של המקרים תהיה פעולה שכזו נובעת מיצר של התנשאות ורצון 'לקחת את החוק לידיים'. לפיכך באה התורה והעידה שמעשהו של פנחס כשר.

ההפעלה השניה המצורפת למאמר, דוד נלחם בתאונות הדרכים, היא סיפור על נער אשר נלחם בתאונות הדרכים בצורה יפה ומקורית, ואף מקבל על זה פרס. הסיפור ממחיש לילדים 'קנאה לכבוד' לגיטימית וראויה להערכה.

להיזהר מ'קנאה לכבוד' לא שקולה

בקנאה מהסוג הזה יש חשש גדול שמצטרפת לקנאה גם נגיעה אישית הבאה בצורה של כעס של המקנא על מעשהו של הזולת. צריך ללמד את הילדים שעל עוול שאנו רואים יש להגיב בצורה נשלטת ועניינית, ולא בכעס מתפרץ. פנחס, על אף תגובתו הקשה, וודאי הגיב מתוך שיקול דעת.

שתי ההפעלות האחרונות מטרתן להמחיש לילדים 'קנאה לכבוד' פסולה. ההפעלה השלישית, אסור לדבר בזמן השיעור, היא סיפור אודות נער המעיר בכעס לשנים מחבריו המפטפטים בבית הכנסת בזמן שיעורו של הרב. המניע של הפעולה הוא נכון – קנאה לכבוד הרב ולכבוד בית הכנסת, אבל כאשר הפעולה נעשית בכעס הגובל בהלבנת פני חבריו ברבים אזי עדיף שלא למחות.

ההפעלה הרביעית והאחרונה, תמונה מספרת: הפגנה נגד ראש העיר, היא בעלת מסר דומה. האיור מספר על הפגנה של תושבים נגד ראש העיר. התושבים מוחים בחומרה כנגד ראש העיר (אולי על חשד שחיתות) וקוראים לו להתפטר. אחד מהמפגינים מגדיל לעשות וניגש לשפוך דלי מים על ראש העיר כאות מחאה. זו הזדמנות מצויינת ללמד את הילדים מהי הפגנה (צורה של מחאה לגיטימית), ושהמפגין הסורר חצה גבול אדום אולי אפילו פלילי.

נקודות לסיכום

  • חשוב לדעת להבחין בין קנאה במישהו לבין קנאה לכבוד מישהו.
  • לקנאה לכבוד מישהו יש יסוד חיובי שראוי לחזק.
  • בקנאה לכבוד מישהו, יש להיזהר מפעולות לא לגיטמיות ומכעס.

קרדיט תמונות: תמרור ילדים – Alexandru Panoiu

הפעלות הורים ילדים

הפעלה 1: תמונה מספרת: קנאה בגן המשחקים

הפעלה 2: סיפור לילדים: דוד נלחם בתאונות הדרכים

הפעלה 3: סיפור לילדים: אסור לדבר בשיעור

הפעלה 4: תמונה מספרת: קנאה בהפגנה נגד ראש העיר

 

 אם אהבת את התכנים שלנו, את הסגנון, ואת החזון, אנו נשמח לשמור איתך על קשר. אנא מלא את הפרטים שלך בטופס. אנו נשלח במייל רק דברים טובים ומועילים לחינוך ילדיך למידות טובות.